Gemeenschappelijke regelingen
- Verbonden partij
Peelgemeenten
Peelgemeenten
Adres en Vestigingsplaats
Peelgemeenten
Partners
De gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Someren, en Gemeenschappelijke Regeling (GR) Peelgemeenten.
Overgedragen bevoegdheden
De Gemeenschappelijke Regeling (GR) Peelgemeenten is een uitvoeringsorganisatie ten dienste van de vijf Peelgemeenten, voor de uitvoering van gemeentelijke taken op het terrein van:
- Uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO).
- Uitvoering van de Jeugdwet
- Uitvoering Bijzondere bijstand, Minimaregelingen, Schulddienstverlening (BMS).
Algemene doelstellingen
De algemene missie is het stimuleren van zelfredzaamheid van onze inwoners en hen te ondersteunen wanneer de zelfredzaamheid in het geding komt. De organisatie Peelgemeenten faciliteert in het optimaliseren van de lokale dienstverlening voor het sociaal domein. De inwoner centraal, de toegang en dienstverlening lokaal, integraal en dicht bij de inwoner.
In 2021 is de gezamenlijke (5 gemeenten en de GR) koersagenda "Samenwerken door samen werken" vastgesteld. De kern van deze koers is dat naast de reguliere dienstverlening en bedrijfsvoering opgavegericht wordt samengewerkt aan de gezamenlijke opgaven van de 5 gemeenten binnen het sociaal domein, te weten:
- Bevlogen samenwerking rondom de inwoner.
- Zakelijke samenwerking rondom de inwoner.
- Normalisering.
- Programma Informatiegedreven werken.
Krachtige positie
Door samenwerking staan we sterker. Het draagt bij aan een betere informatiepositie en een sterkere lobby naar neven- of bovengeschikte (semi)overheden. En daarmee aan een vergrote invloedsuitoefening.Is dit doel beheers- of beleidsmatig?
Beide, er wordt zowel regionaal beleid gemaakt als uitgevoerd (alle werkzaamheden die plaatsvinden na het afgeven van de beschikking (Backoffice).Bestuurlijke betrokkenheid
het Algemeen bestuur:
Het college dient op grond van artikel 8 van de Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten 2020 twee leden van het Algemeen bestuur en hun plaatsvervangers aan te wijzen. Alleen de wethouder sociaal domein en de wethouder financiën kunnen benoemd worden tot lid van het Algemeen bestuur. Als de wethouder sociaal domein en de wethouder financiën in één persoon verenigd zijn, dient het college nog een andere wethouder aan te wijzen als lid van het Algemeen bestuur.
De leden van het AB vanuit Deurne zijn:
• Wethouder van Rinsum (sociaal domein).
• Wethouder Oomen (financiën).Het dagelijks bestuur:
Het dagelijks bestuur bestaat uit vijf wethouders sociaal domein. Dit is vanuit Deurne wethouder Van Rinsum.Sturingsmomenten
Op basis van de gemeenschappelijke regeling van Peelgemeenten heeft de gemeenteraad jaarlijks de mogelijkheid om een zienswijze kenbaar te maken over de ontwerpbegroting en het jaarwerkplan van de Peelgemeenten. De gemeenteraad heeft via de zienswijze invloed op het inhoudelijk beleid en de begroting van de Peelgemeenten. Hierdoor kan de gemeenteraad uitvoering geven aan de kaderstellende en controlerende rol.
Risico's
Weerstandvermogen en risico-inventarisatie.
Op 9 december 2019 is door het algemeen bestuur de “Nota weerstandsvermogen en risicobeheer GR Peelgemeenten 2019” vastgesteld. Met het vaststellen van de nota Weerstandsvermogen is ingestemd met het instellen van een algemene reserve die als dekking (buffer) dient voor het opvangen van de risico’s. Het minimumbedrag van de Algemene reserve is destijds bepaald op € 300.000 en het maximumbedrag is bepaald op € 600.000. Inmiddels is de organisatie sterk gegroeid, heeft meer taken gekregen en is ook de totale bijdrage van de gemeenten gestegen. Hiermee is, volgens de bepaalde staffel voor hoogte algemene reserves gekoppeld aan inkomsten, de bandbreedte gewijzigd naar minimaal € 600.000 tot maximaal € 1.200.000. In februari 2024 heeft het AB deze gewijzigde bandbreedte vastgesteld.
In totaliteit komt het risicobedrag nu op € 600.000. Dit betekent dat een weerstandsvermogen vereist is van € 600.000 om het minimale streven van een weerstandsratio van 1 te krijgen. Hiermee komt het minimaal benodigde weerstandsvermogen overeen met de minimale waarde van de algemene reserve. De inventarisatie heeft in beeld gebracht dat de risico's van de GR Peelgemeenten voornamelijk bedrijfsmatige risico's zijn. Zoals het risico op (hoger dan landelijke gemiddeld) ziekteverzuim en beveiliging van data/privacy.
Financiën
De uitvoeringskosten van de GR Peelgemeenten worden betaald door de 5 deelnemende gemeenten. In onderstaande tabel vindt u een overzicht van de kostenontwikkeling. De genoemde cijfers zijn de kosten voor de gemeente Deurne. Kosten van de GR Peelgemeenten worden aan de deelnemers doorbelast op basis van een kostprijsl-systematiek. Deze systematiek is in 2022 ontwikkeld en wordt vanaf de begroting 2023 toegepast.
2022
2023
Eigen vermogen per 31-12
655
1.021
Vreemd vermogen per 31-12
19.056
21.369
Resultaat
721
Bijdrage aan GR
2244
2539
- Verbonden partij
Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
Adres en Vestigingsplaats
Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre en de provincie Noord-Brabant.
Overgedragen bevoegdheden
De gemeente Deurne heeft gekozen voor het overdragen van alle vergunningverlenende, toezichthoudende en handhavende taken op het terrein van milieu. Daarnaast voert de ODZOB op verzoek overige taken uit binnen de fysieke leefomgeving. Zo worden ook een aantal taken uitgevoerd door de ODZOB om te voldoen aan de Verordening uitvoering en handhaving gemeente Deurne 2022.
De ODZOB is ook belast met het uitvoeren van collectieve taken. Dit zijn taken die in gezamenlijkheid worden uitgevoerd op basis van samenwerkingsafspraken met de 22 partners. Tenslotte worden (incidenteel) taken uitgevoerd op beleidsterreinen als afval, duurzaamheid, externe veiligheid en archeologie.Algemene doelstellingen
De Omgevingsdienst is ingesteld om ten behoeve van de deelnemers taken uit te voeren op het gebied van het omgevingsrecht en daarmee als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage te leveren aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving.
Bestuurlijke betrokkenheid
De ODZOB kent een Algemeen Bestuur (AB) bestaande uit wethouders/burgemeesters van de aangesloten gemeenten. Uit het AB wordt het Dagelijks Bestuur (DB) gekozen. Voor de gemeente Deurne is wethouder Vrijnsen- de Corte als vertegenwoordiger in het AB. Zijn plaatsvervanger is wethouder Verhees.
Sturingsmomenten
Jaarlijks in april/mei is er gelegenheid tot het geven van een zienswijze op de ontwerpbegroting van het daaropvolgende jaar van de ODZOB.
Jaarlijks worden begroting en rekening door de gemeenschappelijke regeling vastgesteld.
Doorlopende inbreng en sturing mogelijk via vergaderingen van het Algemeen Bestuur. Op dit moment via AB-lidmaatschap van wethouder Vrijnsen- de Corte.Risico's
Ten behoeve van Ontwerpbegroting 2025 en jaarrekening 2023 zijn de risico’s opnieuw geïnventariseerd. Uit deze inventarisatie blijkt dat de verwachtingswaarde van de risico’s met de grootste potentiële impact € 1.105.000 bedraagt.
De algemene reserve van de ODZOB bedraagt per ultimo 2023 € 1.200.000. Dat is meer dan bovenstaande verwachtingswaarde van de risico’s. Vandaar dat de deelnemers geen ODZOB-risico’s in hun eigen financiële buffers hoeven af te dekken.Financiën
De ODZOB werkt samen met andere organisaties die werkzaam zijn op het gebied van de fysieke leefomgeving. Samen met hen en de deelnemers aan de GR verbeteren we de kwaliteit van de fysieke leefomgeving: veiliger, gezonder en minder overlast. Om dit doel te bereiken voert de ODZOB VTH-taken uit. Ook activiteiten die verwant zijn aan deze VTH-taken (specialismen) voert de omgevingsdienst uit indien provincie of gemeenten daarom verzoeken. De ODZOB opereert daarbij als strategische partner en verlengstuk van de deelnemers. Als uitvoeringsorganisatie staat de ODZOB voor de uitvoering van de door de deelnemers verstrekte opdrachten in de vorm van basistaken, verzoektaken en het collectieve programma op het gebied van de fysieke leefomgeving.
Het onderdeel basistaken betreft de uitvoering van het zogenaamde basispakket wat op basis van landelijke wetgeving door de ODZOB moet worden uitgevoerd. Verzoektaken zijn alle taken die niet genoemd zijn in het basistakenpakket. Dat wil zeggen andere taken op het gebied van de fysieke leefomgeving. Daartoe behoren ook het verstrekken van adviezen op het terrein van de fysieke leefomgeving. Collectieve taken zijn taken die op verzoek van en in samenspraak met de deelnemers voor het collectief worden uitgevoerd. Zoals ketenhandhaving, het faciliteren van de handhaving-samenwerking, het organiseren van de klachtendienst en het bekostigen van projecten die bijdragen aan het realiseren van de doelen uit het concernplan.
2022
2023
Eigen vermogen per 31-12
1.012
2.433
Vreemd vermogen per 31-12
6.637
7.755
Resultaat
484
Bijdrage aan GR
1324
1520
- Verbonden partij
Blink
Blink
Adres en Vestigingsplaats
Blink
Partners
De gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Someren, Son en Breugel en de private partner PreZero.
Overgedragen bevoegdheden
Iedere gemeente bepaalt afzonderlijk welke uitvoeringstaken zij aan BLINK opdraagt.
Voor Deurne gaat het om:- De inzameling, het transport en de op- en overslag van huishoudelijk restafval (incl. verwerking), GFT en glas (incl. vermarkten).
- Idem voor PMD, daarnaast ook de sortering en verwerking daarvan.
- Het containermanagement (registratie, beheer en onderhoud) van alle containers en kliko’s.
- Het beheer van de milieustraat (inzameling, transport en verwerking van grof huishoudelijk afval).
- Kleinere posten als o.a. aankoop strooizout en calamiteitendienst, gripwagen, ophalen snoeiafval.
Algemene doelstellingen
BLINK is van en voor de deelnemende gemeenten een uitvoeringsorganisatie op het gebied van:
- Inzameling, transport, op-/overslag, sortering, vermarkting en (eind)verwerking van fijn en grof huishoudelijke afval- en grondstoffen.
- Reiniging van de openbare ruimte en gladheidbestrijding.
BLINK is daarmee te kwalificeren als een uitvoerend samenwerkingsverband.
Bestuurlijke betrokkenheid
BLINK kent een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks bestuur (DB). Het AB bestaat wethouders/burgemeesters van elke aangesloten gemeente en een vertegenwoordiger van PreZero.
Het AB kiest uit haar midden het DB, dat bestaat uit twee gemeentelijke vertegenwoordigers en de vertegenwoordiger van PreZero.
Voor de gemeente Deurne is wethouder Helm Verhees de vertegenwoordiger in het DB.Sturingsmomenten
Het DB-lid legt aan het college dat hem heeft voorgedragen verantwoording af over het door het AB gevoerde beleid. Via het DB-lid is voortdurend sturing mogelijk via het opvragen van inlichtingen en inbrengen van standpunten.
Specifiek voor het onderdeel financiën geldt dat:- Elk jaar vóór 15 april de raden van de deelnemende gemeenten de begroting, de financiële en beleidsmatige kaders en de jaarrekening ontvangen.
- De gemeenteraad gedurende 8 weken een zienswijze op de ontwerpbegroting van het volgende jaar kan geven.
- In juni het AB de begroting en de jaarrekening vaststelt.
Risico's
De afvalstoffenheffing is een gesloten begroting, waarin alle kosten en baten zitten die met afvalbeheer te maken hebben.
In 2023 beschikt BLINK niet over een eigen vermogen om niet begrote en onvoorziene kosten te dekken. De deelnemende gemeenten dienen deze niet begrote en onvoorziene kosten zelf op te vangen in de reguliere exploitatie.
In de ontwikkeling van de nieuwe Business Case Blink 2.0 en de gewijzigde GR Blink 2.0. worden de risico’s die eerder naar voren zijn gekomen uit eerdere rapporten zoveel mogelijk ondervangen.
Daarnaast verloopt de ontvlechting met PreZero voorspoedig maar nog niet alle hieruit voortkomende consequenties zijn nu al bekend.Financiën
Iedere gemeente bepaalt zelf welke taken BLINK voor haar uitvoert en betaalt daarbij voor de eigen uitvoeringskosten. De deelnemende gemeenten dragen naar rato van het aantal taken dat zij bij BLINK hebben ondergebracht de kosten voor overhead zoals de uren van de directeur.
2022
2023
Eigen vermogen per 31-12
0
0
Vreemd vermogen per 31-12
5273
6163
Resultaat
0
Bijdrage aan GR
1346
1629
- Verbonden partij
Belasting samenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Belasting samenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Adres en Vestigingsplaats
Belasting samenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Partners
Samenwerking is op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Deelnemers zijn de gemeenten Asten, Bernheze, Boekel, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Landerd, Oss, Someren, Uden en het Waterschap Aa en Maas.
Overgedragen bevoegdheden
De gemeente heeft aan de BSOB onderstaande bevoegdheden overgedragen:
- uitvoering van Wet onroerende zaken (WOZ)- en belastingtaken (waarderen, heffen en innen).
- Alle taken op het gebied van WOZ en belastingen; onroerendezaakbelasting (OZB), rioolrecht, afvalstoffenheffing, toeristenbelasting, hondenbelasting etc.
Het uitvoeringsbeleid wordt aan de samenwerking overgedragen, het strategisch beleid berust bij de deelnemende gemeenten zelf.
Algemene doelstellingen
De hoofddoelstellingen zijn;
- Minimaliseren uitvoeringskosten
- Optimaliseren belastingopbrengsten
- Optimaliseren kwaliteit dienstverlening en klantgerichtheid
- Verbeteren van de continuïteit van de uitvoering van de taken.
Om de missie, visie en de kernwaarden een concrete vertaling te geven, zijn prestatie-indicatoren benoemd, waarop de BSOB wil gaan sturen. Het is een groeimodel dat vraagt om jaarlijkse afweging tot bijstelling.
De prestatie indicatoren zijn verdeeld op vier gebieden;- Klanten en leveranciers
- Medewerkers
- Maatschappij
- Bestuur en financiers
Bestuurlijke betrokkenheid
Het BSOB kent een Algemeen Bestuur (AB) bestaande uit wethouders/burgemeesters van de aangesloten gemeenten. Uit het AB wordt het Dagelijks Bestuur (DB) gekozen. Voor de gemeente Deurne is burgemeester G. Buter benoemd als vertegenwoordiger in het AB.
Sturingsmomenten
Juni: zienswijze begroting door gemeenteraad Deurne.
Begin juli: vaststelling begroting en jaarrekening door gemeenschappelijke regeling.
Doorlopend via vergadering van het algemeen bestuur.
Er zijn op dit moment geen openstaande toezeggingen t.a.v. gemeenteraad Deurne.Risico's
Risico’s van de BSOB komen op basis van de Nota Financieel Beleid van de BSOB ten laste van de deelnemende gemeenten, naar rato van hun aandeel. Er is een post onvoorzien van minimaal € 50.000 opgenomen in de begroting. Vanaf de begroting 2017 is een uitvoerige risicoanalyse opgenomen. De uitkomsten van de risicoanalyse geven aan dat er weinig 'echte' risico's binnen BSOB worden gelopen. De gevolgen n.a.v. corona brengen wel een risico met zich mee. Tot op heden zijn er geen grote gevolgen voor invordering geweest. Afhankelijk van de verdere ontwikkelingen zijn er wel wat risico's voor de bedrijven die tot op heden d.m.v. diverse regelingen ondersteund worden. Mochten deze regelingen wegvallen of soberder worden kan dit op de langere termijn gevolgen hebben voor de inkomsten.
Financiën
In onderstaande tabel vindt u een overzicht van de kostenontwikkeling. De genoemde cijfers zijn de kosten voor de gemeente Deurne. Kosten van de BSOB worden aan de deelnemers doorbelast op basis van een kostenverdeel-systematiek. In 2018 is de kostenverdeel-systematiek geëvalueerd en daar waar nodig aangepast.
2022
2023
Eigen vermogen per 31-12
948
681
Vreemd vermogen per 31-12
15748
16906
Resultaat
Bijdrage aan GR
623
728
- Verbonden partij
Metropool Regio Eindhoven (MRE)
Metropool Regio Eindhoven (MRE)
Adres en Vestigingsplaats
Metropool Regio Eindhoven (MRE)
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre (op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen).
Overgedragen bevoegdheden
De MRE werkt de regionale strategie uit op de thema’s economie, mobiliteit en energietransitie en transitie landelijk gebied en beheert het regionale Stimuleringsfonds. Alles met als doel om het economische profiel van de Brainportregio te handhaven en uit te bouwen, en te zorgen voor een excellent vestigings- en verblijfklimaat voor de inwoners en bedrijven.
Basis voor deze samenwerking vormt het Samenwerkingsakkoord 2019-2022 dat in 2019 is vastgesteld. Dit is de regionale strategie voor de lopende bestuursperiode. Jaarlijks wordt de strategie vertaald in een Werkprogramma, met concrete activiteiten en acties op de inhoudelijke samenwerkingsthema’s. Jaarlijks wordt daarvoor een werkprogramma vastgesteld.Algemene doelstellingen
Samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. Het takenpakket is vastgelegd in artikel 4 van de Gemeenschappelijke Regeling Metropoolregio Eindhoven (MRE).
Strategische bestuurlijke samenwerking op de thema’s Economie (inclusief uitvoering Stimuleringsfonds en betaalautoriteit Brainport Development NV), Transitie landelijk gebied, Energietransitie en Mobiliteit (incl. GGA).
Het fungeren als archiefbewaarplaats van de overgebrachte archieven van de overheidsorganen binnen de regio Zuidoost-Brabant, met uitzondering van de gemeente Gemert-Bakel.
Nazorg van de voormalige stortplaats Gulbergen en ontwikkeling van het Landgoed.Bestuurlijke betrokkenheid
Het bestuur van de Metropoolregio Eindhoven bestaat uit het Algemeen Bestuur (AB), het Dagelijks Bestuur (BD) en de voorzitter. In de hoofstukken vier e.v. van de GR is alles over de samenstelling en werkwijze van deze organen geregeld. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening bijstaan door portefeuillehoudersoverleggen en andere overlegorganen. Samenstelling en werkwijze van deze overlegorganen is geregeld in het Statuut Overlegorganen.
Sturingsmomenten
Structureel jaarlijks driemaal (begroting, bestuursrapportage, jaarrekening).
Risico's
Op basis van de nota Risicomanagement en weerstandsvermogen Metropoolregio Eindhoven (vastgesteld AB juli 2018) wordt bepaald wat de organisatie onder risicomanagement verstaat en welke uitgangspunten hierbij worden gehanteerd. Ook is bepaald welke risico’s door de Metropoolregio Eindhoven worden gedragen en welke door de deelnemende gemeenten. Als uitwerking van de nota zijn voor de organisatie de risico’s in beeld gebracht, geclassificeerd en financieel inzichtelijk gemaakt. Jaarlijks worden bij het opstellen van de begroting en jaarrekening deze risico’s opnieuw beoordeeld. De huidige stand van de algemene reserves is voldoende om deze risico’s af te dekken.
Financiën
De Metropoolregio Eindhoven ontvangt van alle deelnemende gemeenten een vaste inwonerbijdrage. Deze is bedoeld voor de realisatie van de Regionale Agenda. De bijdrage per inwoner voor de Metropoolregio Eindhoven is bij vaststelling van de Programmabegroting 2022 van de Metropoolregio Eindhoven bepaald op € 14 per inwoner (Bestaande uit de MRE-bijdragen Regionale opgaven, Brainport development en Stimuleringsfonds en de bijdrage Regionaal Historisch Centrum). De inwonerbijdrage aan het Stimuleringsfonds is ongewijzigd.
2022
2023
Eigen vermogen per 31-12
14.449
13.902
Vreemd vermogen per 31-12
13.786
13.239
Resultaat
834
Bijdrage aan GR
325
342
- Verbonden partij
Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
Adres en Vestigingsplaats
Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
Partners
De BNG-bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang.
Overgedragen bevoegdheden
Er zijn geen bevoegdheden overgedragen.
Algemene doelstellingen
Via financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De klanten zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeente is aandeelhouder. De burgemeester is vertegenwoordiger in de aandeelhoudersvergaderingen.
Sturingsmomenten
Algemene vergadering van aandeelhouders.
Risico's
De BNG is een naamloze vennootschap. De aandeelhouders zijn niet aansprakelijk voor eventuele tekorten bij de BNG. Het risico beperkt zich tot de nominale waarde van de aandelen.
Financiën
Omvang aandeel gemeente Deurne in aandelenkapitaal: 99.840 aandelen van € 2,50 (nominale waarde) = € 249.600. Dividenduitkering over 2023, uitgekeerd in 2024, is 99.840 aandelen van € 2,50 = € 215.700 (netto € 183.000)
De BNG verstrekt geen begrotingscijfers, omdat ze gehouden zijn aan de regels van de AFM (Autoriteit Financiele Markten) stelt aan het verstrekken van mogelijk koersgevoelige informatie.2022
2023
Eigen vermogen per 31-12
4.615.000
4.721.000
Vreemd vermogen per 31-12
107.459.000
110.819.000
Resultaat
246.000
Bijdrage aan GR
- Verbonden partij
GGD Brabant-Zuidoost
GGD Brabant-Zuidoost
Adres en Vestigingsplaats
GGD Brabant-Zuidoost
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. De wettelijke regeling op grond waarvan de taken worden uitgevoerd is de Wet Publieke Gezondheid.
Overgedragen bevoegdheden
De GGD is een bestuursorgaan als bedoeld in de Wet Gemeenschappelijke Regelingen en voert voor de aangesloten gemeenten de taken uit die zij op basis de Wet publieke gezondheid (Wpg) hebben. Verder ontplooit de GGD-activiteiten op lokaal maar ook op regionaal niveau. Belangrijke elementen zijn de jeugdgezondheidszorg 0-19-jarigen, ondersteuning lokaal gezondheidsbeleid, gezondheidsbevordering en gezondheidsvoorlichting. Forensische geneeskunde en reizigersvaccinaties zijn belangrijke aanvullende taken. De GGD richt zich zowel op de beleidsmatige als beheersmatige (uitvoerende) kant van deze taken.
Algemene doelstellingen
De GGD heeft tot doel het bijdragen aan een positieve ontwikkeling van de gezondheidssituatie van de inwoners,uitvoering van de openbare (jeugd)gezondheidszorg en de ambulancezorg. Deze samenwerking is zowel uitvoerend als beleidsmatig.
Bestuurlijke betrokkenheid
Het algemeen bestuur bestaat uit de portefeuillehouders gezondheidszorg van de regiogemeenten. Het algemeen bestuur kiest het dagelijks bestuur uit zijn midden. Eindhoven en Helmond hebben een vaste zetel in het dagelijks bestuur. Verder worden subregionale vertegenwoordigers afgevaardigd. Voor de Peel is dat wethouder Slaets van de gemeente Laarbeek.
Sturingsmomenten
Mei en juni: Begroting en meerjarenraming.
Juni: Jaarrekening.
December: Kadernota (opmaat voor begroting).
Gemeenteraden kunnen op deze momenten en bij eventuele begrotingswijzigingen hun zienswijze geven.
Doorlopend via de vergadering van het algemeen bestuur.Risico's
De omvang van de algemene reserve/weerstandsvermogen van de GGD BZO neemt de laatste jaren weer langzaam toe, maar is gezien de omvang van de risico’s en exploitatie-omvang met name bij PG nog beperkt.
De risico-inventarisatie van begin 2024 resulteert voor PG in een benodigde weerstandscapaciteit van ca. € 2.600.000,-. De Algemene Reserve PG bedraagt na resultaatbestemming 2022 ca € 1.700.000.
De risico-inventarisatie van begin 2024 resulteert voor AZ in een benodigde weerstandscapaciteit van ca. € 2.800.000,-. De Algemene Reserve AZ bedraagt na resultaatbestemming 2022 ca. € 1.350.000.Een laag weerstandsvermogen betekent dat financiële tegenvallers van een hogere omvang niet uit de algemene reserve kunnen worden opgevangen. Dit zorgt ervoor dat een deel van de risico's rechtstreeks onder het risico van de deelnemende gemeenten valt. Gegeven de omzet 2023 (exclusief crises-financieringen) is dan voor PG een kaderstellende bandbreedte van toepassing van minimaal € 2.000.000 en maximaal € 2.400.000 en voor AZ van minimaal € 1.500.000 en maximaal € 2.000.000. De Algemene Reserve werd/wordt hoofdzakelijk gevuld door middel van eventuele voordelige exploitatieresultaten, bij het vaststellen van de jaarrekening 2023 zal er ook kritisch gekeken worden na het bestemmen van het resultaat in relatie tot de algemene reserve van de GGD.
Financiën
De GGD Brabant-Zuidoost ontvangt van alle deelnemende gemeenten een vaste inwonerbijdrage. De genoemde bedragen zijn inclusief de bijdrage voor het extra pubercontactmoment dat door alle deelnemende aanvullend wordt ingekocht.
2022
2023
Eigen vermogen per 31-12
5.465
6.980
Vreemd vermogen per 31-12
29.778
34.315
Resultaat
1.290
Bijdrage aan GR
1116
1257
- Verbonden partij
Senzer (werkbedrijf)
Senzer (werkbedrijf)
Adres en Vestigingsplaats
Senzer (werkbedrijf)
Partners
In 2016 zijn de organisaties Atlant de Peel, gemeente Helmond (afdeling Werk en Inkomen) en het HRM Servicecentrum (Werkgeversplein) gefuseerd en heeft de werknaam Senzer gekregen. Senzer voert de Participatiewet uit met uitzondering van de bijzondere bijstand die bij de GR de Peelgemeenten is belegd (De Peelgemeenten heeft dit overigens uitbesteedt aan Senzer, zodat Senzer deze toch uitvoert, maar GR de Peelgemeenten verantwoordelijk aanspreekpunt is). De partners binnen het Werkbedrijf zijn de gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Geldrop-Mierlo (vanaf 1-1-2015), Helmond, Laarbeek en Someren.
Overgedragen bevoegdheden
Senzer is als uitvoeringsorganisatie bevoegd om voor de deelnemende gemeenten de taken te verrichten op het terrein van beleidsvoorbereidingen en beleidsuitvoering en toezicht en handhaving. Daarnaast worden coördinerende en afstemmende taken voor de deelnemende gemeenten verricht. De uit te voeren taken hebben betrekking op de Participatiewet, de Wet sociale werkvoorziening (Wsw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong), het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz 2004) en aanverwante wetgeving.
Daarnaast voert Senzer ook nieuwe regelingen uit waarvan de uitvoering binnen de expertise van Senzer past. Denk hierbij aan verstrekking van leefgeld aan ontheemden Oekraïne. Vanaf 2023 is de Gemeenschappelijke Regeling gewijzigd, en heet het bedrijf officieel Senzer. Alle GR taken worden vanaf dit moment in delegatie uitgevoerd. Daar waar taken worden uitgevoerd op basis van een dienstverleningsovereenkomst (aanvullend op de GR-afspraken) worden nog taken in mandaat uitgevoerd.Algemene doelstellingen
De missie/visie van Senzer is om als Werkbedrijf zowel de vraag van werkgevers als het versterken van de regionale arbeidsmarkt als uitgangspunt te nemen voor hun dienstverlening. Door samenwerking met lokale netwerken wil Senzer kansen creëren voor mensen zonder en met beperkingen, banenafspraak en bijvoorbeeld statushouders. Daar waar doorleiding naar werk (nog) niet (geheel) mogelijk is zorgt Senzer voor de uitbetaling van bijstand (Participatiewet uitkering).
Bestuurlijke betrokkenheid
De colleges van de deelnemende gemeenten wijzen ieder uit hun midden twee leden van het Algemeen bestuur aan (Riny van Rinsum en Tom Oomen).
Het Dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en zes andere leden elk afkomstig uit een van de colleges van de deelnemende gemeenten, aan te wijzen door en uit de leden van het Algemeen bestuur.Sturingsmomenten
Meerjarenplan
Een maal in de 4 jaar stelt Senzer een Meerjarenplan op. Dit plan wordt dan voor zienswijzen voorgelegd aan de gemeenteraad eind 2023. Dit plan is dan de basis voor de kaderbrieven van de volgende jaren.Kaderbrief
Het Meerjarenplan geeft de input voor de jaarlijkse kaderbrief. Het Algemeen bestuur (Ab) en het Dagelijks bestuur (Db) nemen medio januari besluit over de Kaderbrief die ter kennisname aan de gemeenteraad wordt gestuurd. De colleges kunnen aan de hand van de kaderbrief een reactie geven. De raad wordt hierover via een RIB geïnformeerd.Begroting
Jaarlijks levert Senzer de begroting aan. De gemeenteraad is bevoegd hierover een zienswijze in te dienen.Algemeen en Dagelijks bestuur
- Doorlopend via vergadering van het Algemeen bestuur en het Dagelijks bestuur waaraan de betrokken college leden deelnemen.
Risico's
Voor een gezonde, vitale en toekomstbestendige organisatie is het nodig om te investeren in de organisatie. In de aankomende periode investeert Senzer met een programma-aanpak in onze medewerkers, in digitalisering en in huisvesting. De eerste programma's worden inmiddels uitgevoerd of voorbereid. Maar doorontwikkeling in de volle breedte van de organisatie blijft van belang en zal in de komende jaren de nodige investeringen vragen.
Het appèl op de dienstverlening en daarmee op de organisatie Senzer is groot en neemt in de komende periode toe. Om de wijzigingen in wet- en regelgeving goed te implementeren en om aansluiting te houden bij de behoefte van inwoners en bedrijven zal samen met de netwerkpartners geïnvesteerd moeten worden. Dit vraagt om keuzes. De huidige begroting van Senzer (2024) waarborgt de basisdienstverlening maar biedt nog onvoldoende ruimte voor verbreding of verdieping van de dienstverlening, noch voor wezelijke wijzigingen of innovaties. De keuzes voor de dienstverlening komen aan bod in het traject voor het eerste Meerjarenplan Dienstverlening. Senzer heeft in 2023 samen met de gemeenten, met consultatie van de werkgevers en netwerkpartners dit meerjarenplan opgesteld. In dit plan is een balans gezocht tussen het gewenste beleid voor de diverse doelgroepen, de bijbehorende dienstverlening, de ontwikkelkracht van de organisatie en de mogelijkheden voor de inzet van middelen als geld en menskracht. Het plan is uitgangspunt voor de begrotingen van 2025 en verder.
Financiën
De BUIG-middelen, die het Rijk aan de gemeente overmaakt, worden doorgezet aan Senzer voor de uitvoering. Indien noodzakelijk voor een meerjarig duurzaam in evenwicht zijnde begroting worden extra middelen ter beschikking gesteld.
De financieringsafspraken worden vanaf 2024 geregeld in de gewijzigde GR en de Bijdrageverordening.2022
2023
Eigen vermogen per 31-12
21.579
24.861
Vreemd vermogen per 31-12
24.420
23.004
Resultaat
4.674
Bijdrage aan GR
13240
10335
- Verbonden partij
Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO)
Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO)
Adres en Vestigingsplaats
Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO)
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Overgedragen bevoegdheden
Regionale Brandweer en Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR). Zorgen voor een goed toegeruste organisatie van de hulpverlening bij ongevallen en rampen.
Algemene doelstellingen
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer, de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. VRBZO is een samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant.
Bestuurlijke betrokkenheid
Het bestuur van VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten en kent een Algemeen Bestuur (AB), Dagelijks Bestuur (DB) en de voorzitter. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening adviseren door de Adviescommissie Financien & Bedrijfsvoering waarin vertegenwoordigers van het bestuur, gemeentesecretarissen (2) en controllers van gemeenten (2) zitting hebben. Daarnaast zijn er drie bestuurlijke vooroverleggen waarin onderwerpen met betrekking tot crisisbeheersing, incidentbestrijding en risicobeheersing met enkele burgemeesters inhoudelijk worden voorgesproken.
Sturingsmomenten
- Een keer per vier jaar mogelijkheid voor de inbreng van een zienswijze op het 4-jarig beleidsplan en het regionaal risicoprofiel,
- November/december jaar T: mogelijkheid tot reageren op de Kadernota jaar T+2.
- Juni/juli jaar T: mogelijkheid tot indienen zienswijze op begroting jaar T+1.
- Doorlopend via vergadering van het Algemeen Bestuur en zienswijze op begrotingswijzigingen met financiële consequenties.
Risico's
In de paragraaf Risicobeheersing en weerstandsvermogen van de Begroting 2024 zijn de risico’s en de bijbehorende weerstandcapaciteit benoemd. In de jaarstukken 2023 is deze paragraaf geactualiseerd.
De omvang van de algemene reserve sluit aan bij het gewenste weerstandsvermogen op basis van de analyse van de risico’s.
Financiën
De 21 gemeenten financieren gezamenlijk de Veiligheidsregio. Tussen de 21 gemeenten in Zuidoost Brabant is in 2014 een verdeelsleutel overeengekomen voor de kosten van de VRBZO. De hoogte van de uitkering gemeentefonds (cluster Brandweerzorg en rampenbestrijding) die elke gemeente ontvangt, is bepalend voor de hoogte van de bijdrage. Verandert deze uitkering dan verandert ook de verdeelsleutel.
2022
2023
Eigen vermogen per 31-12
2.251
4.049
Vreemd vermogen per 31-12
39.894
28.272
Resultaat
1.798
Bijdrage aan GR
1760
1949
Stichtingen en verenigingen
- Verbonden partij
Stichting Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost-Brabant (BIZOB)
Stichting Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost-Brabant (BIZOB)
Adres en Vestigingsplaats
Stichting Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost-Brabant (BIZOB)
Partners
Gemeenten: Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Laarbeek, Land van Cuijk, Maashorst, Nuenen, Oirschot, Reusel- De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Vught en Waalre. Overige organisaties: Brainport Development, Dienst Dommelvallei, Gemeenschappelijke Regeling Peelgemeenten, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2 gemeenten, GGD Brabant Zuidoost, KempenPlus, MijnGemeenteDichtbij, Metropool Regio Eindhoven, Omgevingsdienst Zuidoost Brabant, Omgevingsdienst Brabant Noord, Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost.
Overgedragen bevoegdheden
De gemeente draagt geen bevoegdheden over. Bizob correspondeert alleen over de inkoop- en aanbestedingstrajecten.
Algemene doelstellingen
Bizob zet zich in voor ruim 35 gemeenten en publieke organisaties als strategisch partner voor inkoop en aanbestedingen. In nauwe samenwerking met de gemeente Deurne faciliteert Bizob inkoop, aanbestedingen, contractmanagement en contractbeheer voor het sociaal domein, openbare ruimte, bedrijfsvoering en ICT. Het doel is het behalen van voordeel voor alle bij Bizob aangesloten organisaties. De inkoopsamenwerking gaat verder dan het bundelen van inkoopvolumes. Door samenwerking wordt kennis opgebouwd van producten, markten en bedrijven, waardoor transactiekosten en inkooprisico’s verminderen en de professionaliteit van de inkoopfunctie toeneemt.
Bestuurlijke betrokkenheid
Bizob is een stichting en wordt aangestuurd door de gemeenten en aangesloten organisaties. Het bestuur wordt gevormd door een afvaardiging van twee bestuurders per regio. De zittingsduur voor bestuurders is vier jaar. De voorzitter van het bestuur is een burgemeester en heeft een zittingsduur van zes jaar. Daarnaast worden twee secretarissen toegevoegd aan het bestuur. Tevens neemt vanuit elke aangesloten gemeente één bestuurder deel in de Vergadering van Aangeslotenen.
Sturingsmomenten
Het bestuur van Bizob vergadert twee keer per jaar.
Risico's
De aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor eventuele exploitatietekorten maar door de jaren heen is gebleken dat Bizob een stabiele organisatie is. Er zijn nog nooit tekorten ontstaan.
Financiën
De gemeente neemt een capaciteit van 3 Bizob-dagen per week af. Bizob ontvangt van alle deelnemende organisaties middelen. Het te betalen bedrag is afhankelijk van de ingekochte capaciteit. Betaling gebeurt tegen een door het bestuur vooraf gecalculeerde vergoeding.
2022
2023
Eigen vermogen per 31-12
363
359
Vreemd vermogen per 31-12
0
0
Resultaat
944
Bijdrage aan GR
138000
86436
Overige verbonden partijen
- Verbonden partij
Landinrichtingsproject Peelvenen
Landinrichtingsproject Peelvenen
Adres en Vestigingsplaats
Landinrichtingsproject Peelvenen
Partners
Overgedragen bevoegdheden
Algemene doelstellingen
Bestuurlijke betrokkenheid
Sturingsmomenten
Risico's
Financiën
2022
2023
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
Bijdrage aan GR
- Verbonden partij
Innovatiehuis De Peel
Innovatiehuis De Peel
Adres en Vestigingsplaats
Innovatiehuis De Peel
Partners
De gemeenten Helmond, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Asten, Someren, Waterschap Aa & Maas en de Brabantse werkgeversorganisatie NVO-NCW.
Overgedragen bevoegdheden
Er is een samenwerkingsovereenkomst afgesloten, waarin de doelen zijn vastgelegd, maar geen concrete bevoegdheden worden overgedragen en waarbij Het Innovatiehuis als stichting via de gemeente Helmond subsidie aanvraagt voor hun activiteiten uit hun werkprogramma. De gemeente Helmond toetst de subsidie aan de subsidievoorwaarden.
Algemene doelstellingen
Het Innovatiehuis heeft vier doelstellingen. Namelijk het vergroten van:
- Het vermogen resultaatgericht samen te werken.
- Het vermogen te reflecteren en te innoveren.
- De toegang tot geld en kennis van elders.
- Het delen van regiosuccessen.
De doelstelling op dit moment is beleidsmatig.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeenten in de Peel hebben samen met het Waterschap en VNO-NCW een Samenwerkingsovereenkomst gesloten ten behoeve van de Stichting Het Innovatiehuis.
Sturingsmomenten
Afgesproken is om minimaal 2 maal per jaar bestuurlijk te vergaderen over de jaarrekening en werkprogramma.
Risico's
Geen
Financiën
De gemeente Deurne betaalt totaal € 130.000 aan de financiering van het programmabureau en uitvoeringprogramma.
2022
2023
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
Bijdrage aan GR
130000
130000
- Verbonden partij
Veiligheidsoverleg Oost-Brabant
Veiligheidsoverleg Oost-Brabant
Adres en Vestigingsplaats
Veiligheidsoverleg Oost-Brabant
Partners
In het veiligheidsoverleg werken 38 gemeenten in de regio Oost-Brabant, de hoofdofficier van justitie en de politieleiding samen.
Overgedragen bevoegdheden
Er zijn twee bevoegde instanties die de politie aansturen, dit zijn het OM en de burgemeesters. De overlegstructuur is gericht op deze aansturing. Binnen de politie-eenheid Oost-Brabant is het overleg belegd op twee niveaus, namelijk het lokale niveau en het niveau van de eenheid:
- Het driehoeksoverleg tussen burgemeesters, de officier van justitie en de basisteamchef is georganiseerd op het niveau van de basisteams.
- Er is ook een Driehoek Plus. In dat bestuurlijk overleg sluit ook de Belastingdienst aan, met de focus op: aanpak ondermijning.
- Op regionaal niveau nemen de 38 burgemeesters, de hoofdofficier van justitie en de leden van de eenheidsleiding deel aan het Veiligheidsoverleg Oost-Brabant. Dit overleg wordt voorbereid door de bestuurlijke regiegroep, waarin de voorzitters van de basisteamdriehoeken, de hoofdofficier van justitie en de eenheidschef zitting hebben.
Dit is gebaseerd op artikel 39 van de Politiewet 2012.
Algemene doelstellingen
Openbaar belang.
Bestuurlijke betrokkenheid
De burgemeester neemt vanuit haar bestuurstaak openbare orde en veiligheid deel aan het driehoeksoverleg en het Veiligheidsoverleg.
Sturingsmomenten
Overeenkomstig artikel 38b lid 2 van de Politiewet wordt de raad gehoord over het regionaal veiligheidsplan.
Risico's
Niet van toepassing.
Financiën
De gemeente draagt voor de uitvoering van gezamenlijke veiligheidsprojecten op regioniveau € 0,25 per inwoner bij aan een veiligheidsfonds. De gemeente Eindhoven beheert dit fonds.
2022
2023
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
Bijdrage aan GR
8
8
Vennootschappen en coöperaties
- Verbonden partij
Brabant Water N.V.
Brabant Water N.V.
Adres en Vestigingsplaats
Brabant Water N.V.
Partners
Overgedragen bevoegdheden
Algemene doelstellingen
Brabant Water is het drinkwaterbedrijf dat aan 2,5 miljoen inwoners en bedrijven in Noord-Brabant drinkwater levert.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeente is aandeelhouder. De burgemeester is vertegenwoordiger in de aandeelhoudersvergaderingen.
Sturingsmomenten
Risico's
Het risico is te verwaarlozen, dit betreft de nominale waarde van het aandelenkapitaal, dit is € 2.813.
Financiën
2022
2023
Eigen vermogen per 31-12
690.022
NNB, volgt pas in juni
Vreemd vermogen per 31-12
575.801
NNB, volgt pas in juni
Resultaat
NNB
Bijdrage aan GR