Home

Paragrafen

Digitaal werken
In de afgelopen jaren zijn stappen gezet om meer digitaal te kunnen werken. Zo zijn de werkplekvoorzieningen vervangen door een mobiele variant en kunnen vergaderingen digitaal plaatsvinden. In 2023 is het huis voor de samenleving opgeleverd en is extra ingezet op de faciliteiten voor hybride vergaderen. Hiermee groeit de organisatie mee in de veranderende wensen van onze klanten en werknemers.

Planning en Control
Als vertegenwoordiging van de inwoners van onze gemeente heeft de raad een sturende en controlerende rol. De vraag welke doelen de gemeente nastreeft en welke maatregelen en middelen daarvoor beschikbaar zijn beantwoorden we in de begroting. De controle op de uitvoering vindt plaats via raadsoverzichten en de jaarstukken.  In de raadsoverzichten rapporteren we over de wijzigingen van de begroting en kan de raad de begroting aanpassen. In het jaar daarop leggen we in de jaarstukken verantwoording af over het hele begrotingsjaar.

Continu sturen
De gemeente Deurne is eind 2019 gestart met Continu sturen, met als doelstelling tussentijds grip te hebben, te houden en waar mogelijk bij te kunnen sturen door te anticiperen op interne & externe ontwikkelingen. Met andere woorden; continu inzicht in de financiële positie en mogelijkheid om besluitvorming op te starten voor nieuwe initiatieven. Hierdoor is er géén vertraging doordat bestuur of organisatie moet wachten op een fiat van de gemeenteraad op de mutatie verwerkt in een van de P&C-producten. Continu sturen is een instrument welke het mogelijk maakt om tijdig te kunnen bijsturen op beleid en/of financiën. In 2023 is Continu sturen verder doorontwikkeld en is het proces verbeterd.

Dienstverlening: Eén loket en één ontmoetingstafel
We investeren in onze gemeenschappelijke dienstverlening onder één dak, waarbij steeds meer sprake is van één loket en één ontmoetingstafel. Inwoners worden dan snel op het juiste spoor gezet. Deze toegevoegde waarde groeit door naar gemeenschappelijke dienstverlening waarin de vraag van de klant centraal staat. Effectieve en efficiënte dienstverlening dus. 2023 heeft ook nog in het teken van de verbouwing van het Huis voor de Samenleving gestaan. Vanaf beging 2023 heeft de dienstverlening vanuit het nieuwe Huis voor de Samenleving plaatsgevonden. De opstart in de vernieuwde omgeving met het nieuwe dienstverleningsconcept is goed verlopen.


Krapte arbeidsmarkt
Wat niet aan de gemeente Deurne voorbij gaat, is de krapte op de arbeidsmarkt. Om alle ambities uit te kunnen voeren, hebben we gekwalificeerde medewerkers nodig. Het werven, binden en boeien van medewerkers bleek in de overspannen arbeidsmarkt een behoorlijke opgave. Deze opgave zijn we te lijf gegaan door ons te onderscheiden van andere werkgevers. Hiervoor hebben we ons gericht op 'talenten benutten'. Talenten van ons huidige en toekomstige medewerkers. Er zijn 63 vacatures tijdelijk ingevuld, waarvan 16 door interne mensen en 39 door inhuurkrachten.

Personeel


Informatiebeveiliging op basis van de BIO 
Diensten en taken van de gemeente hangen af van gegevens en applicaties die beschikbaar en betrouwbaar zijn. Om daarvoor te zorgen is bescherming op basis van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) nodig. Ook regelen we zo dat alleen bevoegde personen inzage krijgen in persoonsgegevens en andere informatie.
De BIO is sinds 2020 van kracht. Sindsdien zijn we bezig om haar diepgaand te implementeren. Daarbij stellen we prioriteiten op basis van risicomanagement. Eind 2022 had de gemeente Deurne 80% van de BIO-maatregelen ingevoerd, in 2023 zijn de maatregelen verder uitgevoerd. Verdere details staan in de bijlage "Rapportage informatiebeveiliging 2023".


Bescherming van persoonsgegevens (privacy)
Bewustwording en het goed beveiligen van persoonsgegevens zijn belangrijk. Hierin is, ook door het implementeren van de BIO, de gemeente Deurne goed bezig. Maar er is ook zicht en grip nodig op processen waarin persoonsgegevens worden verwerkt. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) eist dat we aantonen dat dit rechtmatig gebeurt en dat risico’s voor betrokken personen beheerst worden. Hiervoor is een volledig en actueel verwerkingsregister nodig. Het uitvoeren van privacy risicoanalyses (DPIA's) dient vervolgens om de juiste maatregelen te kunnen treffen. De details zijn opgenomen in de bijlage "Rapportage informatiebeveiliging 2023".

Deze pagina is gebouwd op 06/11/2024 15:17:53 met de export van 06/11/2024 15:07:25