Gemeentelijke gebouwen en accommodaties | |
---|---|
Beleidskader | |
Overkoepelend (onderhoud)beheerplan - 2021-2025. | |
Financiële consequenties | |
Voor de uitvoering van het reguliere planmatig onderhoud zijn voldoende middelen gereserveerd in de begroting. Voor de verduurzaming zijn aparte investeringskredieten beschikbaar gesteld. | |
Ontwikkelingen | |
In 2023 heeft de gemeenteraad een Routekaart Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed vastgesteld. Met vaststelling van deze Routekaart wordt richting gegeven aan het langetermijnperspectief voor de verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed zodat voldaan kan worden aan de klimaatdoelen richting 2030 en 2050. Uitvoering hiervan gebeurt zoveel mogelijk op slimme momenten in combinatie met uitvoering van planmatig onderhoud. | |
Groen | |
Beleidskader | |
Sinds 1 januari 2017 is de Wet natuurbescherming van toepassing. Hierin zijn onder andere de oude Boswet en de Flora en Faunawet opgenomen. | |
Financiële consequenties | |
n.v.t. | |
Ontwikkelingen | |
Kunstwerken / bruggen | |
Beleidskader | |
Notitie onderhoud bruggen 2016-2025, juli 2015. | |
Financiële consequenties | |
N.v.t. | |
Ontwikkelingen | |
Het eerste kwartaal 2024 wordt het IBOR-plan 2024-2027 voorgelegd aan het college. | |
Openbare verlichting | |
Beleidskader | |
Beheervisie 2024-2033 | |
Financiële consequenties | |
In het proces 'basis in Beeld' (begrotingsbehandeling 2023) zijn investeringsmiddelen opgenomen. | |
Ontwikkelingen | |
In 2024 wordt er ingezet op het uitwerken van de toekomstige wijze van beheer. Dit wordt meegenomen in de nieuwe cyclus van IBOR-plan. | |
Riolering | |
Beleidskader | |
Gemeentelijk rioleringsplan 2019-2023 | |
Financiële consequenties | |
De ontwikkelingen in 2023 hebben geen financiële consequenties voor de begroting. | |
Ontwikkelingen | |
In het beheer van de riolering en de zorgplicht voor regenwater en grondwater speelt klimaatadaptatie een steeds grotere rol. Bescherming tegen wateroverlast wordt niet alleen geregeld door aanpassing van de riolering, maar ook door een passende inrichting van de openbare ruimte. De kosten voor aanleg van voorzieningen om overtollig regenwater op te vangen (wadi’s en regenwaterbuffers) zijn geraamd binnen het gemeentelijk rioleringsplan. Daarnaast wordt een beroep gedaan op de inwoners van Deurne om water zoveel mogelijk op eigen terrein vast te houden. Ervaring leert dat veel tuinen verhard zijn en dat daardoor de belasting op het rioolstelsel toeneemt. Sinds juni 2020 is er daarom een subsidieregeling die inwoners stimuleert om zelf regenwater op te vangen. In 2024 wordt een geactualiseerd kostendekkingsplan riolering gemeente Deurne aan de raad voorgelegd | |
Speelvoorzieningen | |
Beleidskader | |
· Warenwetbesluit Attractie- en Speeltoestellen 2023; | |
Financiële consequenties | |
n.v.t. | |
Ontwikkelingen | |
Sportvelden | |
Beleidskader | |
Privatiseringsovereenkomsten met de sportverenigingen. | |
Financiële consequenties | |
Het begrotingsbedrag wordt jaarlijks geïndexeerd. De veldbijdragen worden eens per 4 jaar geïndexeerd. | |
Ontwikkelingen | |
Zie thema Goede voorzieningen, onderdeel Aan de slag: Maatschappelijke Voorzieningen in de Buurt. | |
Verkeer | |
Beleidskader | |
Beheervisie 2024-2033 | |
Financiële consequenties | |
In het proces 'basis in Beeld'(begrotingsbehandeling 2023) zijn investeringsmiddelen opgenomen. | |
Ontwikkelingen | |
Er staan verder geen ontwikkelingen en/of vervangingen op de planning. | |
Water | |
Beleidskader | |
Gemeentelijk rioleringsplan 2019-2023 | |
Financiële consequenties | |
De ontwikkelingen in 2023 hebben geen financiële consequenties voor de begroting. | |
Ontwikkelingen | |
Waterschap Aa en Maas voert periodiek onderhoud uit aan haar watergangen. Dit onderhoud bestaat uit het regelmatig maaien van de slootkanten en het baggeren van de sloten op het moment dat deze niet meer voldoen aan het gewenste profiel. De gemeente heeft ontvangstplicht voor het maaisel en het baggerslib als de watergang naast gemeentegrond ligt. In 2023 baggert het Waterschap geen watergangen waar de gemeente slib hoeft te ontvangen. In 2024 wordt een geactualiseerd kostendekkingsplan riolering aan de raad voorgelegd. | |
Wegen | |
Beleidskader | |
Beheervisie 2024-2033 | |
Financiële consequenties | |
n.v.t. | |
Ontwikkelingen | |
Hieronder wordt een overzicht geboden van de ontwikkelingen binnen het beleidsveld Mobiliteit en Goede bereikbaarheid: 1. Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) Het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) is geactualiseerd. In 2024 wordt het GVVP aangeboden aan de gemeenteraad. 2. Spoortunnel De te realiseren spoortunnel Binderendreef heeft een belangrijke rol in het verbeteren van de verkeersdoorstroming en verkeersafwikkeling in en rondom Deurne. 3. Afschaffen betaald parkeren Het besluit tot afschaffing van betaald parkeren is uitgevoerd. Met deze maatregel wordt beoogt de van het centrumgebied te verbeteren, terwijl het ook een impuls geeft aan lokale economische activiteiten. In 2024 zal de uitvoering worden geëvalueerd en worden beoordeeld of er aanvullende maatregelen nodig zijn. 4. Visie Verkeerscirculatie en -afwikkeling Vlierdenseweg en omgeving De visie op de verkeerscirculatie en -afwikkeling in de omgeving van de Vlierdenseweg, in relatie tot het mobiliteitsknooppunt Station Deurne en woningbouwprojecten Grote Bottel en Groene Heerlijkheid, is in voorbereiding. Deze ontwikkeling is van belang voor het bevorderen van een goede verkeersafwikkeling en bereikbaarheid van deze omgeving. 5. Actualiseren Parkeernormen Nota 2019 Het actualiseren van de Parkeernormen Nota is wenselijk in verband met veranderende mobiliteitspatronen en duurzame ambities van de gemeente Deurne. 6. Onderzoek vrachtverkeer Liessel (moet nog worden verricht) Een grondig onderzoek naar het vrachtverkeer in Liessel gaat inzicht geven in de verkeersstromen van het vrachtverkeer. De bevindingen van dit onderzoek dienen als basis voor gerichte maatregelen en beleidsinitiatieven. 7. Evaluatie verbod vrachtverkeer centrum (moet nog worden verricht) De evaluatie van het verbod op vrachtverkeer in het centrum gaat inzicht geven met betrekking tot de effectiviteit en naleving van deze maatregel. Deze evaluatie zal worden gebruikt om het doel van de maatregel verder te optimaliseren en aan te passen aan de behoeften van de gemeenschap. 8. Aanpassingen Helmondsingel richting Helmond (N270) De geplande aanpassingen aan de Helmondsingel richting Helmond (N270) zijn voortgezet en bevinden zich in verschillende stadia van planning en uitvoering. Deze infrastructuurverbeteringen zullen een positieve impact hebben op de bereikbaarheid en verkeersveiligheid in onze regio. Deze sectorale ontwikkelingen geven een representatief beeld van de voortgang binnen het beleidsveld goede bereikbaarheid gedurende de gerapporteerde periode. We blijven ons inzetten voor het bevorderen van een duurzaam, efficiënt en veilig mobiliteitssysteem dat voldoet aan de behoeften van onze gemeenschap en bijdraagt aan een leefbare omgeving voor huidige en toekomstige generaties. |
ROZ-Kengetallen | ||
Onderhoudskosten per m2 BVO per jaar (2023) | ||
€ 19,28 | Bijeenkomstgebouw | |
---|---|---|
€ 17,78 | Sportaccommodatie | |
€ 11,54 | Kantoor | |
€ 7,81 | Winkel | |
€ 12,79 | Woning |
Voorziening Onderhoud gebouwen | |||
2023 | |||
Stand voorziening 1-1 | € 2.876.928 | ||
---|---|---|---|
Storting in voorziening | € 273.486 | + | |
Stand voorziening 31-12 | € 3.150.414 | ||
Begroot onderhoudsbudget | € 1.175.638 | ||
Werkelijke onderzoekskosten | € 902.152 | - | |
Onttrekking aan voorziening | € 273.486 |
Meerjarenonderhoudsplan t.o.v. voorziening | |||||||||||||
Gem. kosten | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | Totaal | ||
Kernbezit (2) | |||||||||||||
Onderhoudskosten | € 266.336 | € 691.951 | € 192.541 | € 189.339 | € 497.018 | € 256.614 | € 231.431 | € 122.205 | € 225.912 | € 143.293 | € 113.054 | € 2.663.358 | |
Totaal | € 266.336 | € 691.951 | € 192.541 | € 189.339 | € 497.018 | € 256.614 | € 231.431 | € 122.205 | € 225.912 | € 143.293 | € 113.054 | € 2.663.358 | |
Maatschappelijk Vastgoed | |||||||||||||
Onderhoudskosten | € 873.202 | € 922.968 | € 1.329.867 | € 1.019.451 | € 849.925 | € 640.461 | € 727.772 | € 930.509 | € 539.811 | € 1.328.924 | € 442.328 | € 8.732.016 | |
Totaal | € 873.202 | € 922.968 | € 1.329.867 | € 1.019.451 | € 849.925 | € 640.461 | € 727.772 | € 930.509 | € 539.811 | € 1.328.924 | € 442.328 | € 8.732.016 | |
Overig Vastgoed | |||||||||||||
Onderhoudskosten | € 259.017 | € 432.350 | € 438.342 | € 329.278 | € 182.217 | € 168.739 | € 154.193 | € 252.625 | € 358.283 | € 142.317 | € 131.830 | € 2.590.174 | |
Totaal | € 259.017 | € 432.350 | € 438.342 | € 329.278 | € 182.217 | € 168.739 | € 154.193 | € 252.625 | € 358.283 | € 142.317 | € 131.830 | € 2.590.174 | |
Totaal | |||||||||||||
Totaal onderhoudskosten | € 1.398.555 | € 2.047.269 | € 1.960.751 | € 1.538.068 | € 1.529.161 | € 1.065.813 | € 1.113.396 | € 1.305.338 | € 1.124.006 | € 1.614.534 | € 687.212 | ||
Toevoeging voorziening | € 1.175.637 | € 1.175.637 | € 1.175.637 | € 1.175.637 | € 1.175.637 | € 1.175.637 | € 1.175.637 | € 1.175.637 | € 1.175.637 | € 1.175.637 | |||
Stand voorziening 1-1 | € 2.876.928 | € 2.005.296 | € 1.220.182 | € 857.751 | € 504.228 | € 614.052 | € 676.293 | € 546.592 | € 598.223 | € 159.326 | |||
Stand voorziening 31-12 | € 2.005.296 | € 1.220.182 | € 857.751 | € 504.228 | € 614.052 | € 676.293 | € 546.592 | € 598.223 | € 159.326 | € 647.751 |
Reserve Onderhoud gebouwen | |||
2023 | |||
Stand reserve 1-1 | € 174.418 | ||
---|---|---|---|
Storting in reserve | € 8.339 | + | |
Stand reserve 31-12 | € 182.757 | ||
Onderhoudsbudget (o.b.v. kengetallen) | € 0 | ||
Werkelijk onderhoudsbudget | € 8.339 | + | |
Storting in reserve | € 8.339 |