2.1 Wat wilden we bereiken?
Projecten regionale bereikbaarheidsagenda, verbetering A67, N270 en N279 | |||
Op Koers | |||
Wat hebben we gedaan? | |||
Er is structureel en op diverse (schaal-)niveaus aandacht geweest voor alle majeure infra- en mobiliteitsmaatregelen in Deurne, die bijdragen aan een structurele en//of verbetering van onze en de regionale bereikbaarheid. Partners waarmee is samengewerkt in dit kader zijn: Buurtgemeenten (sub-regio Oost Brabant), Metropoolregio Eindhoven, Provincie Noord-Brabant en het Rijk. De inzet en betrokkenheid per partij, van krachtenbundeling met de buurgemeenten in Brabant-Oost (samenwerken bereikbare regio) tot het optrekken in MRE- / provinciaal verband m.b.t. spoorverbindingen en het opwaarderen van de A67 (Venlo-Eindhoven). De voorbereidingen en het afstemmen/plannen van diverse acties vinden plaats op diverse (structurele) regionale overlegtafels, zowel ambtelijk als bestuurlijk. | |||
Actualisatie Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) | |||
Bijstellen | |||
Wat hebben we gedaan? | |||
Het afschaffen van het betaald parkeren in het centrum van Deurne is op 1 januari 2024 gerealiseerd. | |||
Tunnel Binderendreef | |||
Bijstellen | |||
Wat hebben we gedaan? | |||
Het bestemmingsplan is onherroepelijk en de voorlopige TVP (treinvrije periode) is door Prorail gepland in het tweede kwartaal en derde kwartaal van 2026. We zijn in afwachting van een nieuwe begroting van Prorail. Zodra alle kosten inzichtelijk zijn kan een bijgesteld kredietvoorstel aan de raad worden voorgelegd. | |||
Doorfietsroute Helmond - Deurne | |||
Op Koers | |||
Wat hebben we gedaan? | |||
In 2023 is er geotechnisch en geohydrologisch onderzoek uitgevoerd. Daarnaast is een risicoanalyse overwegveiligheid uitgevoerd voor de overweg Binderendreef en Vlierdenseweg. Bovendien zijn er verkeerstellingen uitgevoerd en is de kostenraming geactualiseerd. Het resultaat van genoemde onderzoeken evenals eerder uitgevoerde onderzoeken (zoals inmetingen) is verwerkt in een rapportage, de haalbaarheidsstudie. De commissie omgeving heeft op 6 februari 2024 haar voorkeur uitgesproken voor het voorkeursalternatief, via een fietsbrug over de Binderendreef. | |||
N270 – Verbetering doorstroming en aanpak verkeersveiligheid | |||
Bijstellen | |||
Wat hebben we gedaan? | |||
De provincie is in 2023 gestart met het project N270 tussen Deurne en Limburgse grens en de verwachting is dat de werkzaamheden tegen de zomer van 2024 gereed en opgeleverd zijn. De start was iets vertraagd t.o.v. de planning, gelet op de discussie rondom stikstof. Afgelopen jaar hebben de (studie-)voorbereidingen met betrekking tot het deel N270 tussen Deurne en Helmond een periode stilgelegen. Dit kende als oorzaak de discussie inzake stikstof, verkiezingen Provinciale Staten en de daarbij horende (her-)prioritering van provinciale wegenprojecten. Eind 2023 is dit project door de provincie als belangrijk geprioriteerd en heeft een project-follow-up plaatsgevonden. Met een vertraging van ruim 1 jaar, loopt dit project/proces dus nu weer. | |||
Ontwikkelmogelijkheden station Deurne - Uitbreiding leenfietsen NS | |||
Bijstellen | |||
Wat hebben we gedaan? | |||
In 2023 is beoogd om in samenspraak en -werking met ProRail en eventueel NS een breed onderzoek te doen naar de ontwikkelmogelijkheden (o.a. uitbreiding HUB-functie) op en rondom het NS-station van Deurne. En daarmee de onderzoekskosten gelijk te verdelen. Het blijft wel de ambitie dit alsnog uit te voeren. Toelichting voortgang Leenfietsen De pilot leenfietsen en uitbreiding stallingsmogelijkheden is uitgevoerd, volledig op kosten van Nederlandse Spoorwegen. Er zijn diverse extra en vernieuwde fietsenstallingen gerealiseerd. |