Begrotingsrechtmatigheid thema's
Op basis van de uitgangspunten uit de Kadernota rechtmatigheid 2018 is een analyse gemaakt op de begrotingsonrechtmatigheid in de Jaarrekening 2023. Daarbij wordt primair gekeken naar de overschrijdingen op een thema aan de lastenkant groter dan 5% van de door de gemeenteraad geautoriseerde begroting (na wijziging) op thema-niveau.
Onderstaande tabellen geven deze overschrijdingen groter dan 5% van de lasten per thema weer.
Lasten
Begrotingsrechtmatigheid per thema | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | Verschil in % | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Een gezonde lokale economie | -1.877 | -2.088 | -211 | 11% | ||||
Begrotingsrechtmatigheid | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | Verschil in % | ||||
Begrotingsrechtmatigheid reserves | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | Verschil in % | ||||
Onttrekkingen aan reserves | ||||||||
Algemene inkomsten en uitgaven | -258 | -2.148 | -1.890 | 732% | ||||
Gezond Wonen en Leven | -320 | -379 | -59 | 18% | ||||
Betaalbaar en divers Wonen | -715 | -6.484 | -5.769 | 807% |
Baten
Begrotingsrechtmatigheid per thema | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | Verschil in % | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dienstverlening | 306 | 341 | 35 | 12% | ||||
Een zorgzame en veilige gemeente | 8.881 | 11.769 | 2.888 | 33% | ||||
Goede voorzieningen | 3.128 | 3.573 | 445 | 14% | ||||
Begrotingsrechtmatigheid | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | Verschil in % | ||||
Algemene inkomsten en uitgaven | 812 | 1.106 | 294 | |||||
Overhead | 238 | 482 | 244 | 103% | ||||
Overige baten en lasten | 574 | 624 | 50 | 9% | ||||
Begrotingsrechtmatigheid reserves | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | Verschil in % | ||||
Toevoeging aan reserves | ||||||||
Betaalbaar en divers Wonen | 50 | 6.451 | 6.401 | 12802% |
Een gezonde lokale economie
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur (GREX industrie) (acceptabel)
Oorzaak zijn de mutaties van de grondexploitaties. De lasten worden hier met 11% overschreden. Totaal lastenoverschrijding is € 211.000. In 2023 is op 2 grondexploitaties een verlies genomen dat hoger was dan begroot. Het resultaat van de nog lopende exploitaties wordt pas aan het einde van de exploitatie definitief bepaald.
De verlieslatende exploitaties worden gedekt door de Algemene reserves grondexploitaties (ARG). Tegenover deze lastenoverschrijding staan gerelateerde baten uit de ARG. Deze begrotingsonrechtmatigheid is acceptabel aangezien deze valt onder artikel 11.4.a van de Financiële Verordening.
Toevoegingen aan reserves
Gezond wonen en leven: Reserve Nota kostenverhaal (acceptabel)
Er zijn opbrengsten ontvangen uit hoofde van anterieure overeenkomsten. Deze zijn gestort in de daarvoor ingestelde reserve Nota kostenverhaal Grondfonds. Deze begrotingsonrechtmatigheid is acceptabel aangezien deze valt onder artikel 11.4.a van de Financiële Verordening.
Betaalbaar en divers wonen: Reserve GREX (acceptabel)
De afwijking binnen de lasten van de Algemene Reserve Grondexploitaties (ARG) wordt veroorzaakt door de verplichte boekingsmethodiek uit de BBV. Die schrijft voor dat verliesnemingen via de ARG moeten lopen ook al worden die ten laste van de Voorziening verlieslatende exploitaties (VVE) gebracht. Hierdoor ontstaat er een begrotingsonrechtmatigheid aan de lasten- en batenkant.
Deze begrotingsonrechtmatigheid is acceptabel aangezien deze valt onder artikel 11.4.a van de Financiële Verordening.
Begrotingsrechtmatigheid investeringsbudgetten
Naast de overschrijdingen op de thema's tellen ook de overschrijdingen op de lasten van de door de gemeenteraad vastgestelde investeringsbudgetten mee voor de analyse op de begrotings(on)rechtmatigheid.
Onderstaande tabel geeft de lastenoverschrijdingen groter dan € 50.000 op de investeringsuitgaven per thema weer.
Lasten
Begrotingsrechtmatigheid investeringen | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | Verschil in % | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Algemene inkomsten en uitgaven | -7309,000 | -7.309 | -9.201 | -1.892 | ||||
Goede bereikbaarheid | -595 | -595 | -763 | -168 |
Baten
Begrotingsrechtmatigheid investeringen | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | Verschil in % | |
---|---|---|---|---|---|
Bestuur en ondersteuning | 358 | 358 | -358 | ||
Gezond wonen en leven | 423 | 423 | 123 | -300 | |
Goede bereikbaarheid | 11190 | 11.190 | 1.646 | -9.544 |
Kruisstr/voormalig huishoudschool wegen (acceptabel)
Het project is civieltechnisch opgeleverd behoudens de definitieve inrichting van de Flemingstraat. Deze wordt uitgevoerd wanneer de bouwwerkzaamheden van de 4 kavels aan deze weg gereed zijn. Verwachting Q2-2024. De financiële afwikkeling van het project volgt nog en de overschrijding wordt gedekt uit de bijdrage riool. Deze begrotingsonrechtmatigheid is acceptabel aangezien deze valt onder artikel 11.4.a van de Financiële Verordening.
Steenovenweg 58 (acceptabel)
Dit betreft de onttrekking van het perceel Steenovenweg 58 uit het project Spoorzone Midden omdat het project in 2023 is afgesloten. Dit perceel is toegevoegd aan de Materiële vaste activa en hiermee budgetneutraal.
Het verschil tussen begroting en realisatie ontstaat omdat de begroting 2023 is gebaseerd op het Herfstbericht 2023 van oktober 2023. De realisatie is verwerkt op basis van het Zomerbericht 2024 dat in maart 2024 is ontvangen. De begroting 2023 kon daardoor niet meer aangepast worden.
Deze begrotingsonrechtmatigheid is acceptabel aangezien deze valt onder artikel 11.4.a van de Financiële Verordening.
Huis voor de Samenleving (rechtmatig)
Voor het huis voor de samenleving zijn meerdere investeringskredieten aangevraagd:
70133 HvdS Gebouw (2019): € 7.309.000
70132 HvdS Inrichting (2019): € 1.376.000
70206 HvdS Duurzaamheid (2021) : € 2.100.000
70271 HvdS Bibliotheek (2021): € 256.000 +
Totaal raming € 11.086.000
In totaal is er uitgegeven € 10.539.967 –
Restant investeringen € 546.033
De boekingen van de duurzaamheidsaanpassingen zijn nu volledig geboekt op de investering van het gebouw. De investeringskredieten van het gebouw en Duurzaamheid, moeten in samenhang bekeken worden omdat de verbouwwerkzaamheden ook niet goed te splitsen zijn. Als alles in samenhang bekeken wordt is er nog een restant op de investeringskredieten van € 546.000.